Je hebt hem misschien al eens goedgehumeurd door je straat zien fietsen: zorgpoetsmedewerker Jamie van Gemeente Ranst staat elke dag klaar voor zijn cliënten. Dat hij zijn job graag doet, komt vooral door hun dagelijkse warme ontvangst. We laten hem graag aan het woord over de job die hij met veel plezier doet.
Jamie, kan je eens een typische werkdag omschrijven?
‘We overlopen bij de start altijd even wat er gepoetst moet worden. Ik heb hierbij veel vrijheid om mijn werk zelf in te plannen. Ik werk zelfstandig, maar omdat de cliënten thuis zijn, maak ik tijdens mijn pauze graag ook tijd voor een praatje. Bij oudere cliënten hoor ik vaak vragen terugkomen rond mobiliteit en veiligheid, omdat ze bijvoorbeeld minder goed te been zijn of omdat ze al eens in huis gevallen zijn. In mijn rol van zorgpoetsmedewerker weet ik dan naar wie ik mijn cliënten kan doorverwijzen met die vragen. Vaak hebben ze ook hulp nodig met winkelen of koken. Dan verwijs ik hen door naar de dienst gezinszorg van Gemeente Ranst.’
Bij wie poets je?
‘Ik poets bij senioren en gezinnen in Ranst. Vaak gaat het om mensen die op een of andere manier hulpbehoevend zijn, soms omwille van hun gezondheid of hun leeftijd. Het doet deugd dat ze blij zijn met mijn hulp en gezelschap. Ik voel me zo echt nuttig.’
Welk werkvoordeel zou je voor geen goud willen missen?
‘Zonder twijfel de gemakkelijke verplaatsing en de flexibiliteit. Ik heb enkel cliënten die in dezelfde gemeente wonen. Dat maakt dat ik ’s morgens en ’s middags niet ver moet fietsen. Toen ik begon met deze job kon ik mijn beginuur kiezen. Ik had de keuze tussen starten om 8, 8.30 of 9 uur. Dat is heel handig voor mijn collega’s die hun kindjes naar school of naar de crèche moeten brengen. Daarboven zijn ook de werkzekerheid en de verlofregeling een grote meerwaarde. En verder zou ik ook mijn collega’s nooit kwijt willen. Het is een warme en toffe ploeg waar ik me helemaal thuis voel. Met vragen kan ik altijd bij hen terecht. We zien elkaar regelmatig tijdens maandelijkse vergaderingen. Daarnaast spreken we geregeld af om na de uren ergens iets te gaan eten of drinken.
Wat voor een werkgever is Gemeente Ranst?
‘Ik hoor soms van poetsbedrijven waar medewerkers gewoon een nummer zijn. Dat gevoel heb ik nog nooit gehad. Als ik bel met een vraag, krijg ik altijd meteen mijn verantwoordelijke aan de lijn. Zit ik met iets, dan hoef ik maar te bellen om een afspraak te maken om het te bespreken. Ik heb elke dag mijn vaste cliënten, waardoor ik een band met hen kan opbouwen. Mensen houden er niet van als het ‘een vogelenkot’ is, en voor ons zijn vaste cliënten ook veel aangenamer.’
Werken als poetsmedewerker, verdient dat goed?
‘Ik ga er niet flauw over doen: voor mij is het loon een extra motivator. Bij Gemeente Ranst bieden ze een heel mooi loon. Dat blijft gewoon doorlopen tijdens mijn verlof. Dat is echt niet overal zo. Ik krijg ook maaltijdcheques van € 8, een 13e maand, cadeau-en ecocheques en de mogelijkheid tot het leasen van een fiets.’
Gemeente Ranst is voortdurend op zoek naar nieuwe collega’s voor de poetsdienst. Wat is er volgens jou belangrijk als je hier komt solliciteren?
‘Natuurlijk moet je graag willen poetsen en gemotiveerd zijn om te werken. Voor mij is het belangrijk dat je sociaal en klantgericht bent. Dat zijn twee van onze kernwaarden. Daarnaast is ook stiptheid heel belangrijk. Heb je deze eigenschappen, solliciteer dan zeker.’
Word jij de nieuwe collega van Jamie? Mail dan je contactgegevens en motivatie naar hrm@ranst.be.