Stedenbouwkundige inlichtingen / uittreksel
Als een grond of huis van eigenaar wisselt gaat de notaris of het immokantoor stedenbouwkundige inlichtingen aanvragen aan het gemeentebestuur. Dit standaarddocument omvat verschillende luiken die door de desbetreffende diensten (ruimtelijke ordening, milieudienst, technische dienst en financiële dienst) worden ingevuld.
Op dit document kan je gegevens ivm zonering, afgeleverde bouwvergunningen, milieuvergunningen, belastingen, rooilijnen, … terugvinden.
Voorwaarden
Een stedenbouwkundig uittreksel moet u mee afleveren bij de verkoop van een woning. Het uittreksel mag op het moment van de verkoop niet ouder zijn dan één jaar.
Hoe aanvragen
Opgelet: Vanaf 9 oktober 2023 schakelt de gemeente over op het Vastgoedinformatieplatform
Aanvragen vanaf deze datum dienen te gebeuren via:
- Notaris: u kan enkel een aanvraag doen via de IBOT-applicatie in uw eNotariaat
- Vastgoedmakelaar: u kan een aanvraag doen via de toepassing RealSmart of via het Vlaamse webportaal
- Burger, andere professionele aanvrager of overheidsinstantie: via onderstaand aanvraagformulier
- Het stedenbouwkundig uittreksel wordt afgegeven binnen een termijn van 30 dagen, na de ontvangst van de aanvraag.
Kostprijs
De kostprijs van stedenbouwkundige inlichtingen/uittreksel bedraagt 50€ per perceel.