Minimale levering aardgas of elektriciteit

Als je klant bent bij de netbeheerder en voor aardgas betaalt via Prepaid (vroeger ‘budgetmeter’), kan je tussen 1 november en 31 maart onder bepaalde voorwaarden een minimale levering aardgas aanvragen om je woning te verwarmen. De minimale levering van aardgas of elektriciteit (exclusief nachttarief) voor mensen die betalen via prepaid werd ingevoerd om te vermijden dat mensen die de middelen niet hebben om in de winter op te laden, zonder verwarming komen te zitten.

Zorg en welzijn kan aan behoeftigen een beperkte financiële steun toekennen via periodieke opladingen. Deze financiële tussenkomst staat voor een minimale hoeveelheid aardgas, goed voor een minimaal comfort. De dienst Zorg en welzijn beschikt daarmee over een extra instrument om een financiële tussenkomst te doen in de energiekosten. Je kan de kost hiervoor voor 70 % recupereren bij de distributienetbeheerder en voor 30 % bij de hulpvrager.

Voorwaarden

  • Je bent klant bij de netbeheerder Fluvius en betaalt voor jouw verbruik via Prepaid.
  • Je hebt onvoldoende financiële middelen om op te laden.
  • Je hebt de voorbije maanden voldoende opgeladen.
  • Je zet stappen rond schuldenafbouw.
  • Je hebt geen spaargelden boven € 6.200.

Procedure

Er zijn 2 mogelijkheden om de minimale levering voor aardgas aan te vragen:

  • Je neemt contact op met de dienst Zorg en welzijn
    Je kan een aanvraag indienen bij Zorg en welzijn. Zij onderzoeken je aanvraag en laten weten of je in aanmerking komt.

  • Zorg en welzijn contacteert je
    Doorheen de winterperiode brengt de netbeheerder Zorg en welzijn wekelijks op de hoogte van klanten die het risico lopen om zonder verwarming te vallen. Zorg en welzijn contacteert je per brief en vraagt of je een minimale levering voor aardgas wilt. Zo ja, dan kan je een aanvraag indienen. Zorg en welzijn onderzoekt daarna je aanvraag en laat weten of je in aanmerking komt.

Na goedkeuring kan je iedere 14 dagen langskomen bij Zorg en welzijn om het bedrag op je digitale meter op te laden.

Wat meebrengen

  • Je identiteitskaart;
  • EAN-nummer van je digitale meter. Dat nummer staat op de meter zelf;
  • Contactgegevens van je schuldbemiddelaar als je die hebt.

Meer info

Meer informatie over de minimale levering

Een energiefactuur kan soms ingewikkeld zijn. Bekijk dit filmpje om je stap voor stap door de energiefactuur te leiden.

💡 Van elektriciteit, gas tot water: leer precies wat er op je factuur staat en wat het betekent.
💡 Ontdek het verschil tussen voorschotfacturen, jaarafrekeningen en slotfacturen.
💡 Krijg handige tips én leer waar je terecht kan voor hulp als dat nodig is.

Contact

Adres
Sociaal huis Schildesteenweg 16 , 2520 Ranst
Tel.
Ondernemingsnummer
0212.210.462
Naar top