Vraag, suggestie of klacht?

Ons gemeentebestuur streeft naar een optimale dienstverlening, met veel aandacht voor klantvriendelijkheid. Toch kan het gebeuren dat je niet tevreden bent over de dienstverlening van gemeente Ranst. Laat ons dit weten, zo kunnen we onze dienstverlening verbeteren.
De klachtenbehandelaar behandelt enkel klachten over gemeente Ranst.

Wat is een klacht?

Een klacht is een uiting van ontevredenheid over de wijze waarop je door een medewerker van gemeente Ranst werd onthaald. Dit kan gaan over de manier waarop de burger behandeld is door de medewerker, de manier waarop de medewerker de dienstverlening heeft uitgevoerd (of niet uitgevoerd) of de termijn waarop de medewerker het (niet) heeft uitgevoerd, enz.

Hoe een klacht indienen?

Elke burger heeft het recht om kosteloos een klacht in te dienen. Dit kan op volgende manieren.

Behandeling van jouw klacht

Jouw klacht komt bij de klachtenbehandelaar terecht, die deze met discretie behandelt. De klachtenambtenaar registreert je klacht en checkt of ze ontvankelijk is. Je krijgt hierover onmiddellijk antwoord.

Als de klacht ontvankelijk is, wordt de gegrondheid van de klacht onderzocht. De klachtenbehandelaar kan je klacht niet behandelen:

  • Als ze anoniem werd ingediend
  • Als het over beleidsklachten of regelgeving gaat
  • Als het niet over een dienst van gemeente Ranst gaat
  • Als het over feiten gaat die meer dan een jaar geleden plaatsvonden
  • Als er een gerechtelijke procedure loopt over het probleem

Tijdens het onderzoek speelt de klachtenambtenaar een bemiddelende rol en wordt gestreefd naar een compromis.

De klachtenbehandelaar neemt elke klacht ernstig en bespreekt deze met de betrokken gemeentedienst(en). Het gemeentebestuur ziet klachten als signalen die kunnen helpen om de dienstverlening aan de burgers verder uit te bouwen.

Wat is geen klacht?

Een vraag om informatie, een melding, suggestie, bezwaar of petitie, zijn geen klachten maar meldingen. Een gewone melding kan je eenvoudig via het meldingsformulier ingeven.

Als het gaat over meldingen die niet via de gemeentelijke diensten verlopen neem je best contact op met:

Openingsuren & contact

Communicatiedienst

adres
G. Peetersstraat 72520 Ranst (Broechem)
Tel. tel.
03 470 10 88
e-mail
communicatie@ranst.be

Openingsuren

Vandaag open van 9 tot 12 uur
Morgen gesloten

Door de coronamaatregelen vragen wij je om je bezoek aan het gemeentehuis, het ocmw en andere gemeentediensten zoveel mogelijk uit te stellen.
Voor dringende zaken en als het echt niet anders kan, maak je een afspraak met de betrokken dienst(en).

Deel deze pagina