Vraag, suggestie of klacht?
Wat is een klacht?
Een klacht is een uiting van ontevredenheid over de wijze waarop je door een medewerker van gemeente Ranst werd onthaald. Dit kan gaan over de manier waarop de burger behandeld is door de medewerker, de manier waarop de medewerker de dienstverlening heeft uitgevoerd (of niet uitgevoerd) of de termijn waarop de medewerker het (niet) heeft uitgevoerd, enz.Hoe een klacht indienen?
Elke burger heeft het recht om kosteloos een klacht in te dienen. Dit kan op volgende manieren.- Het klachtenformulier invullen
- Een email sturen naar klachten@ranst.be
- Een brief sturen naar: gemeente Ranst - Klachten, Gustaaf Peetersstraat 7, 2520 Ranst.
Behandeling van jouw klacht
Als de klacht ontvankelijk is, wordt de gegrondheid van de klacht onderzocht. De klachtenbehandelaar kan je klacht niet behandelen:
- Als ze anoniem werd ingediend
- Als het over beleidsklachten of regelgeving gaat
- Als het niet over een dienst van gemeente Ranst gaat
- Als het over feiten gaat die meer dan een jaar geleden plaatsvonden
- Als er een gerechtelijke procedure loopt over het probleem
Tijdens het onderzoek speelt de klachtenambtenaar een bemiddelende rol en wordt gestreefd naar een compromis.
De klachtenbehandelaar neemt elke klacht ernstig en bespreekt deze met de betrokken gemeentedienst(en). Het gemeentebestuur ziet klachten als signalen die kunnen helpen om de dienstverlening aan de burgers verder uit te bouwen.
Wat is geen klacht?
Een vraag om informatie, een melding, suggestie, bezwaar of petitie, zijn geen klachten maar meldingen. Een gewone melding kan je eenvoudig via het meldingsformulier ingeven.
Als het gaat over meldingen die niet via de gemeentelijke diensten verlopen neem je best contact op met: