Kids-ID

De Kids-ID is een elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen jonger dan 12 jaar.

De Kids-ID is niet verplicht in België, maar wel voor reizen naar het buitenland. De kaart is:

  • geldig in de meeste Europese landen en in sommige landen daarbuiten, op voorwaarde dat het kind vergezeld is van een ouder met een geldige identiteitskaart;
  • verplicht in alle landen waar geen reispas verplicht is, m.a.w. waar je als volwassene ook gewoon met je identiteitskaart naartoe kan, zonder dat je een pas nodig hebt.

De Kids-ID is bovendien heel wat meer dan alleen een identiteitsbewijs en reisdocument. Dankzij de dienst Hallo Ouders biedt de kaart kinderen een extra bescherming in noodgevallen. Hallo Ouders maakt het mogelijk om telefonisch contact op te nemen met de ouders (of familie, vrienden, buren...) wanneer het kind in moeilijkheden verkeert.

Kinderen vanaf zes jaar kunnen de kaart ook gebruiken om veilig te surfen en te chatten op het internet.

Vanaf zes jaar krijgen ze een PIN-code. Zo kunnen ze zich online identificeren met hun Kids-ID.

Geldigheidsduur

Een Kids-ID is altijd 3 jaar geldig en blijft geldig tot de vervaldag, ook al is je kind ondertussen 12 jaar geworden. Je zoon of dochter ontvangt een oproepingsbrief voor de aanvraag van een e-ID als de Kids-ID bijna vervalt.

Wordt je kind bijna twaalf jaar, maar ga je nog naar het buitenland voor zijn verjaardag, dan moet je toch nog een kids ID aanvragen. Die blijft drie jaar geldig en moet pas daarna vervangen worden door een eID. 

De Kids-ID moet niet vervangen worden wanneer het kind verhuist. Het adres staat enkel op de chip vermeld en kan dus worden aangepast door de gemeente waarnaar het kind zal verhuizen.

Voorwaarden

Als je een Kids-ID wilt aanvragen, moet je aan enkele voorwaarden voldoen:

  • je moet het ouderlijk gezag hebben over het kind;
  • je moet samen met het kind de Kids-ID aanvragen.

Hoe aanvragen

De aanvraag gebeurt op initiatief van de ouders en is enkel verplicht als je met je kind naar het buitenland gaat. Je vraagt de Kids-ID aan bij het gemeentebestuur waar het kind is ingeschreven. Het kind moet bij de aanvraag aanwezig zijn.

Maak een afspraak om een nieuwe Kids-Id aan te vragen

Wanneer je de Kids-ID aangevraagd hebt, krijg je volgende codes toegestuurd per post:

  • een PUK-code om de kaart te activeren;
  • een PIN-code om de kaart te gebruiken voor elektronische toepassingen als het kind ouder is dan zes jaar;
  • een code ‘contact ouders’ om het cascadesysteem ‘Hallo Ouders’ te activeren.

Je neemt de codes mee bij het afhalen van de Kids-ID. Ook bij de activering van de kaart moet het kind aanwezig zijn in het gemeentehuis.

Maak een afspraak om een nieuwe Kids-Id af te halen

Aanmaaktermijn

Het aanmaken van de Kids-ID duurt 3 tot 4 weken. In drukke periodes kan de productietijd oplopen. Vraag de Kids-ID dus tijdig aan, best ten laatste een maand voor je op reis vertrekt.

Wie de aanvraag te laat doet, kan nog rekenen op een spoedprocedure, maar de kosten daarvan liggen dan een stuk hoger. Neem voor de spoedprocedure zo snel mogelijk contact op met je gemeente.

Belgische kinderen in het buitenland

Sinds 1 oktober 2015 kunnen Belgische kinderen jonger dan 12 jaar die in het buitenland wonen een Kids-ID aanvragen bij de Belgische consulaire post waar ze zijn ingeschreven.

Kostprijs

€6,40 te betalen met bancontact

Wat meebrengen

Bij de aanvraag van een Kids-ID moet je het volgende meenemen:

  • de elektronische identiteitskaart ( eID ) van de ouder die de Kids-ID aanvraagt;
  • eventueel een volmachtformulier als de aanvrager niet de ouder of voogd is;
  • een recente, scherpe pasfoto van het kind in kleur, met witte achtergrond.

Een pasfoto moet recent zijn (maximaal 6 maanden oud!). Bij een vernieuwing kan je dus niet dezelfde pasfoto voorleggen als de foto die je gebruikt hebt voor je huidige identiteitsdocument.

Openingsuren & contact

Bevolking

adres
Gustaaf Peetersstraat 72520 Ranst (Broechem)
Tel. tel.
03 470 10 84
Fax fax
03 233 34 11
e-mail
bevolking@ranst.be

Openingsuren

Vandaag open van 9 tot 12 uur
Morgen gesloten

Wij werken op afspraak.

Een afspraak makendoe je bij voorkeur online.

Telefonisch een afspraak maken kan via 03 485 79 69.

We raden sowieso aan om zoveel mogelijk het e-loket te gebruiken.

De meeste documenten kan je trouwens 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 opvragen en afdrukken via ons automatisch loket.

Vind je het juiste product niet? Neem dan even telefonisch contact op.

Maak je een afspraak om meerdere dingen af te halen? Voorzie dan per item een afspraak. Op die manier garanderen wij een maximum aan service met een minimum aan wachttijd.

Deel deze pagina