Indienen voordrachtsakte
De lijsttrekker van een kandidatenlijst voor de gemeenteraads-, stadsdistrictsraads- en provincieraadsverkiezingen dient uiterlijk op 14 september 2024 om 16 uur digitaal een voordrachtsakte in bij de voorzitter van het hoofdbureau. Het digitaal indienen kan tussen 4 en 14 september 2024. Het indienen van de voordrachtsakte verloopt voor het eerst volledig digitaal.
Kartellijsten
bij de voordrachtsakten moeten kandidaten bevestigen dat zijn, in geval van verkiezing, twee fracties zullen vormen in de gemeenteraad. Indien dit niet vermeld wordt zullen de verkozenen van die lijst één fractie vormen in de raad. Elke kandidaat moet ook invullen tot welke fractie hij hoort. Indien dit niet werd ingevuld zal het gemeentelijk hoofdbureau de lijst moeten afwijzen.
De naam van de kartellijst moet minstens de namen van de twee fracties bevatten.
Aanvraag kiezerslijsten
Iedereen die een kandidatenlijst voordraagt kan gratis over een digitale kiezerslijst beschikken op voorwaarde dat deze schriftelijk werd aangevraagd bij de burgemeester. Gebruik hiervoor het vooropgestelde aanvraagformulier (A00a). Je krijgt de lijst binnen een termijn van drie werkdagen na het verzoek, op voorwaarde dat de lijsten reeds bij ons beschikbaar zijn.
Kandidaten die voorkomen op een voordracht kunnen ook een schriftelijk verzoek (A00b) indienen maar krijgen de kiezerslijst tegen betaling van de kostprijs.
De gegevens op de kiezerslijst mogen voor niets anders dan verkiezingsdoeleinden gebruikt worden en mogen niet doorgegeven worden aan derden die niet gemachtigd zijn deze lijst zelf te verkrijgen.
Aanwijzing getuigen stembureaus
De voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau van de gemeente Ranst deelt de indieners van de voordrachtsakten mee dat hij de aanwijzing van de getuigen voor de stembureaus in ontvangst zal nemen op dinsdag 1 oktober 2024 van 14 tot 16 uur. De aanwijzing van de getuigen zal in ontvangst genomen worden in de collegezaal - Gustaaf Peetersstraat 7, 2520 Ranst
De aanwijzing van de getuigen moet gebeuren aan de hand van het formulier Ae10 - Aanwijzing getuigen stembureaus dat je hieronder in de bijlagen kan terugvinden.
Hulp nodig? Vragen?
Omdat er deze verkiezingseditie wel wat veranderingen in de wetgeving en werkwijze opgenomen zijn heeft het Agentschap Binnenlands Bestuur ingezet op informatie en bijstand. Je kan heel wat informatie vinden op www.vlaanderenkiest.be. Er is ook een helpdesk beschikbaar via mail (info@vlaanderenkiest.be) of telefonisch (02/553.63.70).
Ook het verkiezingsteam van de gemeente staat klaar om je te helpen met je vragen. Stuur gerust een mailtje naar bevolking@ranst.be met je vraag of stuur je vraag door via het meldingsformulier: https://eloket.ranst.be/nl/melding-of-vraag-aan-gemeente-ranst.
Downloads
- verzoek kiezerslijst als lijstindiener.pdf74,3 Kb pdf
- verzoek kiezerslijst als kandidaat (A00b).pdf76,7 Kb pdf
- A21_bericht_voordracht_kandidaten_ingevuld.pdf359,3 Kb pdf