Hernummering

Door uitbreiding van bepaalde percelen komen in sommige straten huisnummers meermaals voor, aangevuld met kleine ondernummers of -letters. Dit zorgt op heel wat plaatsen voor verwarring en onduidelijkheid bij zowel bewoners, postbedelers als hulpverleners.

Om de openbare veiligheid van de bewoners te verbeteren en om hun postzekerheid te verhogen, wil de gemeente aan elke woning een duidelijk, uniek huisnummer geven. 

Dat is een omvangrijke operatie. Vaak moet de gemeente immers een volledige straat hernummeren om in het begin van de straat een aantal dubbele huisnummers weg te werken.

Het gemeentebestuur beseft dat deze verandering het nodige papierwerk meebrengt voor de betrokken inwoners. Maar in het belang van de openbare veiligheid en de juiste inzet van de hulpdiensten kiezen we voor hernummering van bepaalde straten.

Hoe aanvragen

Als je bericht hebt gekregen van een hernummering in jouw straat, dan mag je tijdens de openingsuren naar de dienst Bevolking gaan. Zij passen het adres op jouw identiteitskaart aan. Vergeet de pincodes van de identiteitskaarten en kids-Id niet mee te brengen. 

Maak hier een afspraak na berichtgeving hernummering.

Afhandeling

De onderstaande lijst kan dienen als leidraad van door jou  te verwittigen diensten. Hij is niet volledig en niet voor iedereen van toepassing:

  • vrienden en familie
  • kinderbijslag
  • werkgever
  • pensioendienst in het buitenland
  • scholen (teken-, muziek-, avondschool, …)
  • kinderopvang
  • bankinstelling
  • verzekeringsmaatschappijen (auto, brand, burgerlijke aansprakelijkheid, levensverzekering, hospitalisatie, …)
  • huurcontract/eigenaar van uw woning
  • abonnementen op kranten en tijdschriften
  • vakbond
  • VDAB
  • huisarts en eventueel specialisten
  • ziekenhuizen
  • gsm- en telefonie-operatoren
  • internetabonnement
  • verenigingen waarvan u lid bent
  • bibliotheek
  • klantenkaarten

De gemeente brengt zelf een aantal instanties op de hoogte van de administratieve hernummering. Het gaat onder meer om:

  • de FOD Financiën (registratie, belastingen)
  • nutsmaatschappijen (gas, water, elektriciteit)
  • de DIV (voor uw wagen)
  • alle diensten die toegang hebben tot het rijksregister.

Openingsuren & contact

Bevolking

adres
Gustaaf Peetersstraat 72520 Ranst (Broechem)
Tel. tel.
03 470 10 84
Fax fax
03 233 34 11
e-mail
bevolking@ranst.be

Openingsuren

Vandaag open van 9 tot 12 uur en 14 tot 19 uur
Morgen open van 9 tot 12 uur en 14 tot 16.30 uur

Wij werken op afspraak.

Een afspraak makendoe je bij voorkeur online.

Telefonisch een afspraak maken kan via 03 485 79 69.

We raden sowieso aan om zoveel mogelijk het e-loket te gebruiken.

De meeste documenten kan je trouwens 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 opvragen en afdrukken via ons automatisch loket.

Vind je het juiste product niet? Neem dan even telefonisch contact op.

Maak je een afspraak om meerdere dingen af te halen? Voorzie dan per item een afspraak. Op die manier garanderen wij een maximum aan service met een minimum aan wachttijd.

Deel deze pagina