Hernummering in je straat
Door uitbreiding van bepaalde percelen komen in sommige straten huisnummers meermaals voor, aangevuld met kleine ondernummers of -letters. Om de openbare veiligheid van de bewoners te verbeteren en om hun postzekerheid te verhogen, wil de gemeente aan elke woning een duidelijk, uniek huisnummer geven.
Dat is een omvangrijke operatie. Vaak moet de gemeente immers een volledige straat hernummeren om in het begin van de straat een aantal dubbele huisnummers weg te werken.
Het gemeentebestuur beseft dat deze verandering het nodige papierwerk meebrengt voor de betrokken inwoners. Maar in het belang van de openbare veiligheid en de juiste inzet van de hulpdiensten kiezen we voor hernummering van bepaalde straten.
Hoe aanvragen
Als je bericht hebt gekregen van een hernummering in jouw straat, dan mag je tijdens de openingsuren naar de dienst Bevolking gaan. Zij passen het adres op jouw identiteitskaart aan. Vergeet de pincodes van de identiteitskaarten en kids-Id niet mee te brengen.
Afhandeling
De onderstaande lijst kan dienen als leidraad van door jou te verwittigen diensten. Hij is niet volledig en niet voor iedereen van toepassing:
- vrienden en familie
- kinderbijslag
- werkgever
- pensioendienst in het buitenland
- scholen (teken-, muziek-, avondschool, …)
- kinderopvang
- bankinstelling
- verzekeringsmaatschappijen (auto, brand, burgerlijke aansprakelijkheid, levensverzekering, hospitalisatie, …)
- huurcontract/eigenaar van uw woning
- abonnementen op kranten en tijdschriften
- vakbond
- VDAB
- huisarts en eventueel specialisten
- ziekenhuizen
- gsm- en telefonie-operatoren
- internetabonnement
- verenigingen waarvan u lid bent
- bibliotheek
- klantenkaarten
De gemeente brengt zelf een aantal instanties op de hoogte van de administratieve hernummering, zoals nutsmaatschappijen (gas, water, elektriciteit) en alle diensten die toegang hebben tot het rijksregister.