Europese handicapkaart

Inhoud

De European Disability Card (EDC) is een Europese handicapkaart waarmee je als persoon met een handicap kan genieten van voordelen bij culturele, sportieve of vrijetijdsactiviteiten. De kaart is geldig in België, Cyprus, Estland, Finland, Italië , Malta, Slovenië en Roemenië. De kaart is strikt persoonlijk en bewijst dat je een handicap hebt.

De European Disability Card (EDC) is vijf jaar geldig. Na die vijf jaar dient men opnieuw een aanvraag te doen via het digitale loket mijnvaph. De hernieuwing gebeurt dus niet automatisch.

Voorwaarden

Je kan de kaart aanvragen als je erkend bent:

  • als persoon met een handicap door het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH);
  • door de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid;
  • of wanneer je kind in aanmerking komt voor een zorgtoeslag voor kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte binnen het Groeipakket.

Procedure

  • Als je erkend bent door het VAPH, kan je de kaart aanvragen bij het VAPH. Je kan deze kaart enkel digitaal aanvragen via het digitale loket mijnvaph.be. Ga in je persoonlijk dossier naar de tab ‘Profiel’, waar je verschillende attesten kan aanvragen. Klik bij ‘European Disability Card (EDC)’ op de knop ‘aanvragen’. Klik daarna op ‘Bevestig aanvragen nieuwe kaart’. Daarna krijg je de melding dat de kaart succesvol werd aangevraagd. Je kan de status van je aanvraag hier opvolgen. Je ontvangt de kaart per post op je persoonlijk adres.
  • Als je erkend bent door het VAPH, maar geen toegang hebt tot internet of mijnvaph met een e-ID kaartlezer, kan het provinciaal kantoor van het VAPH deze aanvraag voor je indienen via het digitale loket mijnvaph.be.
  • Als je erkend bent door de FOD Sociale Zekerheid, kan je de kaart aanvragen via het online contactformulier van de Directie-generaal voor Personen met een Handicap.
  • Als je voor je minderjarig kind een erkenning zorgtoeslag hebt via het Groeipakket, dan kan je 30 dagen na ontvangst van de beslissing, de kaart digitaal aanvragen via het digitale loket mijnvaph.be met de e-id van je kind. Als je kind geen e-id heeft, dan vraag je de kaart aan bij het provinciaal kantoor van het VAPH.

De totale verwerkingstijd, van VAPH-aanvraag tot het afleveren van de kaart, neemt in totaal een 30-tal dagen in beslag. De aanvraag wordt, na het VAPH, ook nog verder gecheckt door de FOD Sociale Zekerheid en vervolgens verwerkt door het bedrijf dat de kaarten maakt.

Wanneer je je kaart verliest, kan je er een nieuwe aanvragen bij de instantie waar je erkend bent.

Meer info

Meer informatie over de EDC-kaart vind je op de EDC website.

Contact

Adres
Sociaal huis Schildesteenweg 16 , 2520 Ranst
Tel.
Ondernemingsnummer
0212.210.462
Vandaag
Open van 9 tot 12 uur
Op afspraak van 13 tot 16 uur
Naar top