Inhoud
Een digitale meter in prepaid is een elektriciteits- of aardgasmeter waarbij je vooraf betaalt voor de elektriciteit of aardgas die je verbruikt. Van zodra je commerciële energieleverancier je niet meer voorziet van energie omwille van het niet betalen van je facturen, kom je bij de sociale energieleverancier nl. Fluvius terecht. Fluvius zorgt automatisch voor de activatie van je digitale meter in prepaid. Voor elektriciteit is dit verplicht, voor aardgas wordt dit gedaan op aanvraag of als je bij fluvius schulden hebt gemaakt. Anders komen de facturen van aardgas via een tussentijdse factuur.
Het systeem van prepaid laat het toe om op voorhand voor je energie te betalen. Deze manier zorgt ervoor dat je jouw verbruik onder controle kan houden en dat je een duidelijk zicht hebt op de kost van energie. Afhankelijk van je financiële situatie kan je ook in kleinere stukjes opladen.
Afhandeling
Opladen kan op drie verschillende manieren:
- Online
- Met je bankkaart in een fluvius kantoor of OCMW of aan een publiek oplaadpunt. Voor deze wijze heb je wel telkens je referentiecode nodig.
- Cash in een Bpost-kantoor of postpunt in jouw buurt.
Van zodra je budget is opgebruikt en je bent niet in de mogelijkheid om op te laden, schakel je over op noodkrediet. Het krediet dat je hiervan hebt opgebruikt, vul je bij de volgende oplading weer aan. Het is dus niet gratis. Als je noodkrediet is opgebruikt word je beperkt in gebruik (stroomafname bij elektriciteit) of word je meter afgeschakeld.
Het tarief bij de netbeheerder (Fluvius) is niet het goedkoopste op de markt. Het is dus aangeraden, van zodra je geen schulden meer hebt bij de netbeheerder over te schakelen naar een contract bij de commerciële leverancier.