Antwerpen Tramstad groeit

In 2017 wordt Antwerpen nog meer een tramstad dan het al was. Het tramnet groeit, zowel op de begane grond als ondergronds. Bovengronds worden enkele tramlijnen verlengd. Daarnaast wordt er opnieuw een stukje van het slapende netwerk van ongebruikte metrotunnels wakker. En omdat er met tram 10 een extra tramlijn door de metro zal rijden, wordt er ook aan de rest van het tramnet gesleuteld om overal een optimale bediening te verzekeren.

Blijf mobiel, neem de tram

Enkele tramloze wijken in het noorden van de stad worden met de tramverlengingen aangesloten op het net. Zo komt er voor het eerst in de geschiedenis een tram op het Eilandje. En voor het eerst sinds het verdwijnen van de boerentram kan de volledige wijk Luchtbal opnieuw op de tram stappen. Daarnaast zorgen de extra ondergrondse verbindingen voor een kortere reistijd vanuit het zuiden en het oosten van de stad.

De groei van Antwerpen als tramstad is nodig om de stad bereikbaar te houden. Een vitaal element zijn de metrokokers die toelaten om onder de grote werf van Noorderlijn aan de Frankrijklei, Rooseveltplaats en Italiëlei door te rijden. Het verkeer bovengronds zal heel wat hinder ondervinden. Daarom zullen voortaan minder bussen tot in het centrum rijden. Wil je mobiel blijven, kies dan de tram.

Om deze ambities waar te maken, wordt onze tramvloot in de loop van 2017 versterkt met 24 extra lange trams (‘Albatrossen’). Zo verhogen we de betrouwbaarheid, de regelmaat en de stiptheid van het openbaar vervoer in Antwerpen.

Tip!
Als je niet noodzakelijk tijdens de spitsuren de tram moet nemen, dan raden wij je aan dat in de daluren te doen. Dan heb je meer plaats en comfort.

Verlenging tram 6

In juni wordt tram 6 verlengd tot de toekomstige P+R Luchtbal. Deze ligt in het noorden van de wijk, aan de Noorderlaan net voorbij de Havanastraat. Aan de P+R komen twee parkeergebouwen voor in totaal 1800 wagens waar autobestuurders vanop de A12 of de E19 en uit Ekeren vlot zullen kunnen overstappen op de tram richting centrum. Daarnaast komt er een overdekte fietsenstalling met 440 plaatsen.

Maar vooral voor de wijk Luchtbal is de verlenging goed nieuws. Met tram 6 krijgt de volledige wijk een frequente en betrouwbare rechtstreekse verbinding naar het centrum van Antwerpen. De trams rijden samen met de bussen vanuit Ekeren over de nieuwe trambusbaan die is aangelegd aan de zijkant van de Noorderlaan.

Nieuwe haltes:

  • Kinepolis
  • Luchtbal Kerk
  • Dublin
  • P+R Luchtbal

Tegelijk zijn er enkele wijzigingen aan het busnet:

Bus 23
Met de komst van tram 6 als vlotte verbinding met Antwerpen-centrum, zal bus 23 niet meer tot op Luchtbal rijden. De bus krijgt de Noorderplaats als nieuwe eindhalte. Via Ellermanstraat en Viaduct Dam sluit ze aan op de huidige reisweg vanaf Station Dam. Lijn 23 blijft haar rol vervullen als buslijn die het hart van de wijken Dam, Schijnpoort en Stuivenberg bedient.

Bus 650
De bediening van bus 23 door het hart van de wijk Luchtbal wordt overgenomen door bus 650. Deze bus zal voortaan vanop de Maantjessteenweg in Merksem rechtstreeks naar Luchtbal rijden via de Victor Govaerslaan en Havanastraat. Dan rijdt de bus door de wijk via onder meer de Generaal Simondslaan, Canadalaan en Columbiastraat. De eindhalte wordt het station Antwerpen-Luchtbal op de Groenendaallaan, waar je kan overstappen op tram 6.

Bus 19
Bus 19 wordt beperkt tot de huidige reisweg in Deurne. De bus zal dan definitief rijden tussen Deurne Zuid (Drakenhoflaan) en het Sportpaleis. Zo vermijdt de bus de storingsgevoelige flessenhals aan Schijnpoort en wordt ze een stabiele lijn op maat van een aantal wijken in Deurne. Reizigers naar Antwerpen centrum kunnen aan het Sportpaleis overstappen op tram 2, 3 of 6 (in metrostation Sport).

Verlenging tram 7

In juni wordt tram 7 verlengd tot op het Eilandje. De tram zal een stukje over de Kaaien rijden en maakt dan een lus via Amsterdamstraat, Bataviastraat en Sint-Laureiskaai. In de Bataviastraat komt de nieuwe eindhalte. Deze halte wordt genoemd naar het MAS, dat vlakbij ligt. Het museum is voortaan dus ook met de tram bereikbaar.

Nieuwe haltes:

  • Brouwersvliet
  • MAS                                

De tramhalte ‘Sint-Pietersvliet’ verdwijnt.

Bus 17
Door de komst van tram 7 hoeft bus 17 niet meer tot het Eilandje te rijden. Eigenlijk was deze inkorting in de praktijk al een feit, maar deze wordt nu ook officieel.  De eindbestemming blijft de Brouwersvliet.

Inrit tramtunnel Frankrijklei

De grootste aanpassing aan het tramnet in juni situeert zich in de metro en op de Leien. Op dat moment is er op de Frankijklei ter hoogte van de Opera bovengronds geen tramverkeer meer mogelijk door de werken voor Noorderlijn. Maar de metrokoker onder de Frankrijklei zal afgewerkt zijn. Deze sluit aan op de Reuzenpijp onder de Turnhoutsebaan, Carnotstraat en Gemeentestraat. Hierin rijden twee tramlijnen: naast tram 8 is daar sinds april ook tram 10 bijgekomen.

Trams 8 & 10

Tram 8 P+R Wommelgem – Zuid

Tram 10 Wijnegem – P+R Schoonselhof

Beide trams komen vanaf juni boven op de Frankrijklei ter hoogte van de Maria-Theresialei. Tram 8 rijdt verder over de Leien en langs de Bolivarplaats en krijgt zijn eindhalte aan het nieuwe knooppunt Zuid. Tram 10 rijdt verder over de Leien en door de Brederodestraat. De tram bedient ook knooppunt Zuid. De  eindbestemming wordt P+R Schoonselhof in Hoboken. Lijn 10 volgt op dat moment een omleiding in Deurne door werken aan de brug van de Turnhoutsebaan over de Ring. De tram rijdt via de Ruggeveldlaan en Deurne Zuid. Hij gaat in deze fase samen met tram 8 de metro in via inrit van de tramtunnel op de Herentalsebaan.

Trams 12 en 24

Tram 12 Sportpaleis – Melkmarkt

Tram 24 Silsburg - Melkmarkt

Omdat de Leien voortaan bediend worden door tramlijnen 8 en 10, krijgen trams 12 en 24 een nieuwe bestemming. Zij gaan vanaf juni samen met tram 11 naar de Melkmarkt rijden. Tram 24 krijgt ook een nieuwe lijnkleur, munt in plaats van roze.

Knooppunt Zuid

Knooppunt Zuid ligt tussen de Brederodestraat en de Montignystraat. Dit wordt het nieuwe eindpunt voor streekbuslijnen 290, 295 en 500. Deze bussen rijden niet meer door tot het centrum van de stad om de hinder van de werf voor de Noorderlijn te vermijden. De reizigers van de streekbussen kunnen hier vlot overstappen op tram 4 naar de Groenplaats en op tram 8 of 10 naar de Leien, de Rooseveltplaats en metrostation Astrid (bij het Centraal Station). 

Inrit tramtunnel Turnhoutsepoort

In september is de omleiding van tram 10 voorbij. De tram zal opnieuw zijn vertrouwde reisweg via de Turnhoutsebaan door Deurne centrum volgen. Vanaf dan kan hij aan de Turnhoutsepoort in Borgerhout de metro in. Tussen de brug over de Ring en de Noordersingel duikt tram 10 ondergronds. De halte Hof ter Lo wordt verplaatst tot net voor de metro-ingang. De rest van de reisweg blijft ongewijzigd: door de metro tot op de Frankrijklei, en dan bovengronds verder naar P+R Schoonselhof.

Buswijzigingen

Bus 142 naar Terbekehof
Bus 500 zal vanaf juni ook niet langer het industriegebied Terbekehof in Wilrijk bedienen. Voortaan volgen alle ritten de kortste weg rechtdoor over de Boomsesteenweg. Zo wordt de dienstregeling van de bus duidelijker. Er komt wel een nieuwe buslijn 142 naar de bedrijven van industriezone Terbekehof. Deze lijn pendelt in de spits tussen het bedrijventerrein en de Bist in het centrum van Wilrijk. Aan de Bist kunnen de reizigers overstappen op buslijnen naar het centrum van Antwerpen of naar andere bestemmingen.

Versterkte bus 191 in plaats van 507
Buslijn 507 verdwijnt vanaf juni. Die snelbus had slechts een beperkt aantal ritten in de spitsuren. De reizigers van bus 507 kunnen gebruik maken van snelbus 191. Deze krijgt een nieuwe, verbeterde dienstregeling. Voortaan rijden bijna alle ritten door tot aan Rumst Busstation. Zo krijgen Reet en Rumst elk half uur een snelbus van en naar Antwerpen in plaats van elk uur. Enkele haltes van bus 507 in Reet worden niet bediend door bus 191. Maar reizigers kunnen te voet, met de fiets of met bus 182 gemakkelijk de halte ‘Reet Kerk’ (in de Rumstsestraat) bereiken, waar ze wel kunnen genieten van het extra aanbod.

 

www.delijn.be/tramstad

tramstad

Deel deze pagina