Aangifte van een adreswijziging

Als je verhuist binnen je gemeente of naar een andere gemeente, dan moet je je nieuwe adres binnen de acht werkdagen aangeven bij de dienst Bevolking van je ( nieuwe ) gemeente.

Voorwaarden

Je kan de verhuis pas aangeven als je ook effectief verhuisd bent, omdat de wijkagent dit moet komen vaststellen. 

Hoe aanvragen

Dit doe je bij voorkeur online:

Adres wijziging aanvragen

Je kan ook nog:

  • langsgaan bij de dienst Bevolking van je nieuwe gemeente;
  • de adreswijziging per e-mail melden aan je nieuwe gemeente;
  • de adreswijziging telefonisch doorgeven. 

Om de adreswijziging voor het hele gezin door te geven, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet. 

Als een niet-ontvoogde minderjarige de verblijfplaats van zijn ouders voor het eerst verlaat om zijn hoofdverblijfplaats ergens anders te vestigen, moet hij vergezeld zijn door iemand die het ouderlijke gezag uitoefent.

Na de aangifte controleert een wijkagent of je werkelijk op het opgegeven adres je hoofdverblijfplaats hebt. Na deze controle krijg je van de wijkagent een document. Daarmee kom je - samen met je PIN-/PUK-code - naar de dienst Bevolking om daar je identiteitskaart te laten aanpassen. 

Vanaf het moment dat je identiteitskaart aangepast is, kan je alle andere instanties op de hoogte brengen van je adresverandering.

Maak hier een afspraak na het bezoek van de wijkagent.

Bekijk hieronder ook eens onze speciale folder over nieuwe huisnummers en verandering van straatnaam. 

Kostprijs

Het aangeven van een adreswijziging is gratis.

Wat meebrengen

Je elektronische identiteitskaart met PIN-code en voor kinderen een Kids-Id met PIN-code ( of PUK-code als het kind jonger is dan 6 jaar ).

Openingsuren & contact

Bevolking

adres
Gustaaf Peetersstraat 72520 Ranst (Broechem)
Tel. tel.
03 470 10 84
Fax fax
03 233 34 11
e-mail
bevolking@ranst.be

Openingsuren

Vandaag open van 9 tot 12 uur en 14 tot 16.30 uur
Morgen open van 9 tot 12 uur

Wij werken op afspraak.

Een afspraak makendoe je bij voorkeur online.

Telefonisch een afspraak maken kan via 03 485 79 69.

We raden sowieso aan om zoveel mogelijk het e-loket te gebruiken.

De meeste documenten kan je trouwens 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 opvragen en afdrukken via ons automatisch loket.

Vind je het juiste product niet? Neem dan even telefonisch contact op.

Maak je een afspraak om meerdere dingen af te halen? Voorzie dan per item een afspraak. Op die manier garanderen wij een maximum aan service met een minimum aan wachttijd.

Deel deze pagina