6 juli - eind augustus: Nieuw wegdek bocht van Ranst E313-E34

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) vernieuwt vanaf 6 juli 2018 het wegdek van de E34 in Ranst in beide rijrichtingen over een afstand van 4 km. Het wegdek is er in slechte staat en moet grondig vernieuwd worden. De werken zijn opgedeeld in twee grote fases. De eerste fase, op de rijrichting naar Antwerpen, is de meest ingrijpende en neemt dan ook het meeste tijd in beslag (tussen 6 juli en 11 augustus). In fase twee wordt er gedurende 10 nachten (20 tot 30 augustus) gewerkt op de kant richting Nederland. Tijdens de werken richting Antwerpen beschikt het verkeer altijd over één rijstrook. Tijdens de werken richting Nederland wordt de E34 gedurende 10 nachten volledig afgesloten.

 

Nieuw wegdek voor ‘bocht van Ranst’ 

De bocht van Ranst, het stuk waar de E34-snelweg richting Nederland aansluit op de E313 tussen Antwerpen en Hasselt, bevindt zich vandaag in zeer slechte staat. De bestaande fundering en asfaltverharding zijn bijgevolg aan vernieuwing toe. De werfzone bevindt zich tussen het complex van Oelegem (nr. 19) en de aansluiting met de E313. Over een afstand van 4 km wordt het wegdek in beide richtingen vernieuwd. De Vlaamse overheid investeert ongeveer 4,6 miljoen euro om het rijcomfort en de verkeersveiligheid te verbeteren. Om de hinder voor het verkeer zoveel mogelijk te beperken, zal AWV de grondige vernieuwing van het wegdek tijdens de zomervakantie uitvoeren. De werken verlopen in twee fases.

Fase 1: vernieuwing wegdek richting Antwerpen (tussen 6 juli en 11 augustus)

Richting Antwerpen krijgt het wegdek over een afstand van 4 km een nieuwe onder- en toplaag in asfalt en de pechstrook een nieuwe toplaag. In een zone van 2 km wordt bovendien ook de fundering vernieuwd. Omdat de werken aan de fundering ingrijpender zijn, zullen de werkzaamheden richting Antwerpen het meeste tijd in beslag nemen en zal er zowel overdag als ’s nachts worden gewerkt. Tijdens de werken richting Antwerpen beschikt het verkeer altijd over één rijstrook. De eerste fase is opgedeeld in twee deelfases.

Deelfase 1a: 6 tot 16 juli

  • Vernieuwing van de pechstrook/busstrook en de rechterrijstrook.
    • Richting Antwerpen blijft er steeds één rijstrook beschikbaar.
    • De oprit Oelegem (complex nr. 19) richting Antwerpen is afgesloten, de afrit blijft open. Het verkeer voor de oprit wordt via de Zandhovensesteenweg en de N14 omgeleid naar de oprit van Massenhoven (nr. 19) van de E313.

 

Deelfase 1b: 16 juli tot 11 augustus

  • Vernieuwing van de linkerrijstrook.
  • Richting Antwerpen blijft er steeds één rijstrook beschikbaar.
  • De oprit Oelegem (complex nr. 19) richting Antwerpen is afgesloten, de afrit blijft open. Het verkeer voor de oprit wordt via de Zandhovensesteenweg en de N14 omgeleid naar de oprit van Massenhoven (nr. 19) van de E313.

Fase 2: vernieuwing wegdek richting Nederland (nachten van 20 tot 30 augustus)

Tijdens de nachten van 20 tot 30 augustus wordt er gewerkt richting Nederland. Langs deze kant worden enkel de onder- en toplagen asfalt van het wegdek vernieuwd. Daardoor kunnen de werken richting Nederland op tien nachten volledig afgerond worden. ’s Nachts (tussen 21 en 6 uur) is de snelweg richting Nederland volledig afgesloten, overdag kan het verkeer over de onderlagen asfalt rijden. Het verkeer richting de E34 rijdt tijdens de afsluitingen verder op de E313 tot aan de afrit Massehoven (nr. 19) en rijdt via de N14 naar Zoersel (nr. 20) waar het opnieuw de E34 kan oprijden. Het op- en afrittencomplex Oelegem (nr. 19) blijft tijdens fase 2 overdag steeds open, ’s nachts is de afrit Oelegem afgesloten.

Snelheidsbeperking

Ter hoogte van de werfzone geldt er een snelheidsbeperking van 70 km/u.

Weersgevoelig

Asfalteringswerken zijn steeds erg weergevoelig. Bij regenweer kan de huidige planning nog wijzigen. De meest actuele info is hier steeds beschikbaar.

Website
www.wegenenverkeer.be

wegenwerken E34/313

Deel deze pagina